Blog

Trendy a náměty v oblasti investování, aktuální vývoj na trzích, analýzy, komentáře, rozhovory, zajímavosti…

Vyplatí se investování do „značkových“ akcií?

Nejhodnotnější společnostem světa nadále dominují americké firmy. Absolutním vítězem je Microsoft, jehož hodnota pokořila hranici 1 bilionu amerických dolarů. O první příčku se ale průběžně přetahuje s Amazonem (aktuálně 920 mld. USD), Applem (886 mld. USD) a vlastníkem Googlu, společností Aplhabet (753 mld. dolarů). Do první desítky se mezi americké firmy vklínila už jen čínská Alibaba a hongkongský Tencent.

Za posledních 2 roky vzrostla celková tržní hodnota největších 50 společností světa o 16 procent. Z hodnoty 13,2 bilionů dolarů, kterou jsme naměřili v srpnu 2017, na aktuálních 15,364 bilionů dolarů.

Významně vzrostla hodnota zejména amerických firem, naopak klesala hodnota největších čínských společností, což může být důsledkem zpomalování čínské ekonomiky, resp. efektů obchodní války USA a Čínou. Pravdou je, že americkým firmám se prostě daří generovat zisky, prezident Trump snížil korporátní daně a v rámci prezidentské volební kampaně má zájem na tom, aby americké burzy rostly a investoři byli spokojení.

Zatímco v první desítce se poslední dva roky objevují stále stejné firmy, za skokany roku můžeme označit karetní firmy jako Visa nebo Mastercard, dále například Walt Disney nebo Cisco. Do první padesátky se nově dostaly čínská pojišťovna Ping An, výrobce kabelek Louis Vuitton LVMH, producent alkoholu Moutai a kosmetická firma L’Oreal.

Pojďme se podívat i na aktuální žebříček firem seřazených podle hodnoty jejich značky, tzv. brandu. Samotná značka totiž může mít silný vliv na hodnotu celé firmy, protože „prodává“ její zboží nebo služby. Podle žebříčku časopisu Forbes zůstává nejhodnotnější značkou Apple, následován Googlem a Microsoftem, na čtvrtou pozici však vyskočil Amazon, dostal se tak před Facebook a Coca-Colu. Nahoru se dere rovněž Samsung, polepšil si například Louis Vuitton, Visa, SAP. Do padesátky nejhodnotnějších značek světa se nově dostaly jen Netflix, Zara, Mastercard a Nestlé.

Za poslední dva roky podle našeho měření vzrostla hodnota 50 největších značek o 21 %, celkově na 1,85 bilionů dolarů.

Trochu odlišnou metodiku stanovení hodnoty značky má poradenská firma BrandZ, podle které je nejhodnotnější značkou světa Amazon. Zatímco Forbes hodnotí značky pouze těch firem, které mají aspoň minimální přítomnost na americkém trhu, BrandZ bere značky globálně, takže se do jejího žebříčku Top 10 dostaly i asijské značky Alibaba a Tencent.

Vyplatí se investování do „značkových“ akcií?

K čemu nám investorům mohou být znalosti o velikosti společností nebo hodnotě jejich značky? Ukazuje se, že portfolio složené z akcií firem, jejichž značky jsou velmi silné, může mít výrazně vyšší výkonnost než celý trh. BrandZ například zjistila, že zatímco index celého amerického trhu S&P500 od roku 2006 do dubna 2019 vzrostl o 128 %, modelové portfolio složené z akcií firem s nejsilnějšími značkami dokonce o 317 procent! Analýza dokazuje, že budovat značku se firmám vyplatí. A mohou z toho těžit i investoři.

Upozorňujeme však, že jde o propočet z historických dat, a model „investování do značkových akcií“ nemusí fungovat v budoucnu. Model BrandZ mj. předpokládá, že se struktura jejich portfolia každý rok změní podle aktuálního žebříčku nejhodnotnějších značek světa, který ale sami poměrně technicky obtížně sestavují. The BrandZ Top 10 Most Powerful Brands Portfolio je sestaven z akcií 10 firem, jejichž značky nejvíce ovlivňují poptávku a tržní podíl dané firmy. The BrandZ Strong Brands Portfolio se zase skládá z akcií 100 firem, jejichž značky mají největší podíl na tvorbu hodnoty pro danou firmu.

——————–

Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

– Článek není investičním doporučením
– Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
– Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
– Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
– Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás dostupné tématické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.