Představení společnosti Tesla: Průkopník elektromobility s jasnou vizí

V rámci nové možnosti investování do vybraných akcií vám budeme tyto společnosti postupně představovat. Úvodní díl bude věnován světoznámé automobilce Tesla, která se jako největší výrobce elektroaut s tržní kapitalizací téměř 600 miliard dolarů řadí na šestou příčku nejhodnotnějších společností světa.

Trh s plně elektrickými vozidly roste. Důvodů je mnoho, včetně nových předpisů týkajících se bezpečnosti, emisí vozidel, technologického pokroku a měnících se očekávání zákazníků. Velký podíl na všeobecném přijetí a nadšení pro elektromobily má však právě Tesla.

Současný generální ředitel Elon Musk se ke dvojici zakladatelů ze Silicon Valley připojil v roce 2004 jako investor. Byl to však právě on, který z Tesly vytvořil světového producenta špičkových elektromobilů. Musk spoluzaložil společnost s vizí urychlit nástup udržitelné dopravy pomocí revolučních elektroaut, která je aktuální i v dnešní době. Jak už ale napovídá sekce pro investory, hlavním posláním Tesly je urychlit přechod světa na udržitelnou energetiku. 

Byznys model

Byznys model Tesly je založen na trojím přístupu –⁠ na prodeji, servisu a nabíjení elektromobilů. Na rozdíl od jiných výrobců aut, kteří prodávají prostřednictvím franšízových prodejců, Tesla prodává přímo zákazníkům. Vytvořila mezinárodní síť firemních showroomů a galerií, které se většinou nacházejí v městských centrech.

Automobilka vytvořila vlastní síť více než 35 tisíc globálních dobíjecích stanic, kde mohou řidiči nabít svá vozidla do 15 minut, a to za čtvrtinovou cenu oproti benzinu. Účelem je samozřejmě urychlit rozšíření elektromobilů tím, že se zlevní a usnadní jejich provoz. Součástí dobíjecí sítě je i domácí nabíjení nebo stanice „Nabíjení v cíli“, které jsou umístěny tak, aby lidé mohli nabíjet po příjezdu do hotelů, restaurací a dalších podniků.

Portfolio nejen z elektroaut

Tesla dělí svoje podnikání na dvě oblasti. Majoritní podíl na celkových příjmech má segment Automotive, který pravidelně generuje zhruba 90 % příjmů. Specializuje se na konstrukci, vývoj, výrobu, prodej a leasing elektroaut včetně prodeje regulačních kreditů pro automobilový průmysl. Součástí Automotive je i divize, která zahrnuje ostatní činnosti jako servis či prodej ojetých vozidel.

Segment Energy generation and storage se zaměřuje na výrobu a skladování energie a solární systémy. Zahrnuje jejich projektování, výrobu, instalaci a následný prodej či pronájem.

Produkty a služby

Automobilka momentálně vyrábí 4 modely vozidel –⁠ 3, Y, S a X. Model 3 je nejlevnější model určený pro širší veřejnost. Model Y je kompaktní SUV s nálepkou nejbezpečnějšího vozidla ve své třídě. Model S je sedan s nejdelší dojezdovou vzdáleností, který na jedno nabití ujede 652 km. Model X je prostorné SUV až pro 7 osob. Představeny byly rovněž vozidla Cybertruck a nákladní vůz Semi, které se však zatím nevyrábí.

Vývoj vyrobených a dodaných vozidel v jednotlivých kvartálech.

Ve výše uvedené tabulce lze vypozorovat kontinuální nárůst v produkci a dodávkách u všech čtyř modelů. Celková produkce vozidel ve třetím čtvrtletí 2022 meziročně vzrostla o 54 % na rekordních téměř 366 tisíc vozů. V tranzitu bylo přibližně 20 tisíc aut, což podtrhuje momentální problémy v dodavatelských řetězcích pro bateriové sady a zvýšené náklady na dodávky.

Energetická divize společnosti instaluje solární panely, solární střechy či baterie pro skladování energie Powerwall a Megapack. V letošním třetím kvartálu meziročně vzrostlo množství nasazených úložišť energie o 62 % na 2,1 GWh, což je z historického hlediska zdaleka nejvyšší hodnota. 

Třetí kvartál 2022 byl z hlediska instalace úložišť energie rekordní.

Této úrovně Tesla dosáhla navzdory tomu, že problémy v dodávkách polovodičů mají větší dopad na její podnikání v energetice než v automobilovém průmyslu. Poptávka v této oblasti razantně převyšuje nabídku a společnost je nucena navyšovat své kapacity. Záložní baterie spolu se solárními panely vygenerovaly Tesle v uplynulém kvartálu příjmy 1,12 miliardy dolarů.

Megapack je výkonná baterie, která zajišťuje podporu a ukládání energie. Pomáhá stabilizovat síť a předcházet výpadkům.

Jak se daří Tesle v současnosti

Automobilky se začátkem roku v pozadí problémů v dodavatelských řetězcích a nedostatku klíčových materiálů snažily přizpůsobit rostoucí poptávce zákazníků. Tesla ve své poslední tiskové zprávě uvedla, že se nyní soustředí na navyšování výroby aut, a že omezení v oblasti materiálů pro baterie spolu s dražšími a složitějšími dodávkami vozidel byly v uplynulém období významnými překážkami.

Elon Musk však výsledky komentoval tradičně optimisticky. Poptávka po elektromobilech je prý silná a upozornil, že továrny jedou na maximální výkon. Musk upozornil na složitou makroekonomickou situaci v Evropě a Číně, ale uvedl že USA je z pohledu recese zatím v bezpečí. Veřejnost nedávno zaujal svým prohlášením, že Tesla bude mít jednou větší hodnotu než Apple a Saudi Aramco dohromady. To by ale znamenalo, že by jeho společnost musela přibližně 7x navýšit svojí tržní kapitalizaci, což se dá považovat za téměř nereálné. 

Navzdory rekordním výsledkům se Tesle nepodařilo překonat agresivní výnosová očekávání Wall Street. Ty ve třetím kvartálu dosáhly 21,5 mld. USD pod odhady ve výši 21,96 mld. USD. Čistý zisk na akcii činil 1,05 USD a tržní očekávání 0,99 USD pokořil.

Segmentový vývoj výnosů v jednotlivých kvartálech mezi lety 2018 až 2022. Ve třetím kvartálu vygeneroval segment Automotive téměř 18,7 miliardy dolarů.

Musk ubezpečil, že jeho společnost je schopna generovat značné množství peněz i navzdory složitým makroekonomickým podmínkám. Ve třetím kvartálu Tesla vygenerovala hotovost 3,3 mld. USD. Čistý zisk ve stejné výši byl ve srovnání s předchozím kvartálem výrazně vyšší, avšak těsně nedosáhl na rekordní první kvartál letošního roku.

Vývoj dodávek vozů, hotovostních toků a ukazatelů ziskovosti v průběhu jednotlivých kvartálů.

Výhody oproti konkurenci

Mimo své prvenství na trhu elektroaut se Tesla může pyšnit hned několika výhodami oproti konkurenci. Mezi ty hlavní patří:

  • Vlastní dodavatelská síť baterií každý ze čtyř vyráběných modelů elektroaut vyžadují značnou bateriovou kapacitu. Dodavatelský řetězec baterií je velkou součástí její obchodní výhody, jelikož její baterie jsou obecně považovány za lepší než ty konkurenční. Za to do jisté míry může i kvalita bateriových článků partnerské společnosti Panasonic.
  • Síť nabíjecích stanic Supercharger – v současné době má Tesla 35 tisíc vysokorychlostních dobíjecích stanic. Zcela bezkonkurenční výhodou sítě Supercharger je její rozšířenost a jednoduchost pro řidiče.
  • Branding – Tesla si získala pověst vynikajícího výrobce, a nemusí tak utrácet žádné peníze za reklamu. První generace modelu Roadster změnila image plně elektrických vozů z malých a pomalých na rychlá se sportovním designem.
  • Data – to je možná vůbec ta nejdůležitější výhoda. Množství dat, které nashromáždili od roku 2012 z Modelu S pro vývoj revolučního strojového učení autopilota je pro většinu lidí nepředstavitelné. Autonomní řízení Tesly má před konkurencí i přes některé kontroverze výrazný náskok.

Rizika spojená s investicí do akcií Tesla

Zřejmě nejviditelnějším rizikem investice jsou mnohé kontroverze týkající se generálního ředitele Elona Muska. Již několikrát se stalo, že akcie Tesly se hýbaly podle toho, co si Musk usmyslel nebo zveřejnil. Bez ohledu na to hodnota společnosti v průběhu let vzrostla a ti, kteří do akcií investovali, z toho měli velký prospěch. Tržní kapitalizace společnosti vzrostla v roce 2021 na bilion dolarů a přilákala mnoho investorů.

Tesla měla v říjnu 2021 stejně velkou tržní kapitalizaci jako 10 největších automobilek dohromady i navzdory tomu, že produkovala několikanásobně méně vozidel.

Dalším rizikem je rostoucí konkurence. Tesla je z pohledu elektromobility zatím nejúspěšnější, ale do výroby se ve velkém začínají pouštět i některé populární a zavedené automobilky. Stejně tak se na trh chystají vstoupit další výrobci, čímž by se trh nasytil. Nárůst počtu výrobců tak bude mít bezpochyby vliv na cenu akcií společnosti. Roli sehraje také to, že v zemích EU má být od roku 2035 prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu, což jen rozšíří výrobu elektromobilů tradičních automobilek. 

Za rizikový faktor se dá považovat i vysoká pořizovací cena. Z toho však nelze společnost příliš vinit, jelikož se s výrobou pojí i vysoké náklady. Nový nejlevnější Model 3 se v základní výbavě a konfiguraci prodává za téměř 47 tisíc dolarů (cca 1,1 milionu Kč). Existuje tedy jen omezené množství lidí, kteří si elektromobil od Tesly mohou dovolit.

Opomenout nelze ani nedostatek baterií. Tento problém má vyřešit rozestavěná továrna Gigafactory v Nevadě na jejich výrobu. Dle projekcí by továrna měla dopomoci ke zvýšení produkce vozidel na půl milionu aut ročně. Tato továrna ale nemusí stačit a Musk naznačil, že k uspokojení poptávky bude možná zapotřebí několik dalších podobných zařízení.

Závěr

Ačkoliv má Tesla obrovskou tržní kapitalizaci a stále těží z toho, že založila trh s elektrifikovanými vozidly, má stále více konkurentů se kterými se musí potýkat, a její podíl na trhu pomalu klesá. Ford, General Motors, čínský NIO a německý Volkswagen jsou jen čtyři z mnoha výrobců, kteří se díky svému úsilí v oblasti elektromobilů dostávají na přední stránky novin a získávají podíl na trhu. Tesla by se ani tak neměla obávat nových společností vyrábějící jen elektromobily, ale spíše těch tradičních, které působí na trhu již velmi dlouho a mají obrovské kapacity.

Úspěch společnosti Tesla jako výrobce elektromobilů je jen těžko zpochybnitelný. Stále však existuje mnoho potenciálních překážek, které je třeba překonat, a to od obtížnosti vývoje cenově dostupné technologie pro elektromobily až po rizika, která představují konkurenční firmy. Dá se však předpokládat, že si Tesla i přes rostoucí konkurenci zachová určitý stabilní podíl na trhu i v budoucnu.

________________________________________

Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

– Článek není investičním doporučením

– Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů

– Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové

– Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích

– Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Vaše peníze
mají na víc