Představení společnosti Netflix – streamovací gigant není mrtvý

Netflix asi není potřeba příliš představovat. Společnost, která v roce 1997 začínala jako online videopůjčovna transformovala své podnikání a stala se největší streamovací službou na světě. Její misí je „bavit celý svět“ a to se jí daří, protože pobláznila téměř každého. V současnosti využívá služby podniku 223 milionů uživatelů ve více než 190 zemích, přičemž svou popularitu si získal i u nás.

Byznys model

Netflix vytváří svůj vlastní obsah (filmy, seriály a hry), resp. kupuje práva od třetích stran na streamování cizího obsahu na své platformě, přičemž svou službu zpřístupňuje zákazníkům za měsíční poplatek. Streamováním se snaží nahradit tzv. lineární vysílání v klasických TV, při kterém diváci nemají možnost pustit si kdy a na co „mají chuť“. Jedná se o jednoduchou formu podnikání, ale finančně velmi náročnou.

Jen v loňském roce Netflix utratil na tvorbu obsahu 17,7 miliardy USD, což představuje až 60 % jeho celkových tržeb. Tyto enormní výdaje jsou potřebné k tomu, aby společnost dokázala vyprodukovat velké množství kvalitní a různorodé tvorby. Ta je nezbytná pro to, aby si platící zákazníci každý měsíc opětovně prodloužili předplatné.

Netflix jako úspěšný příběh

Byl to právě Netflix, který dal odvětví streamování dnešní podobu. Díky jedinečnému konceptu a kvalitní tvorbě se rozrostl na nejcennější mediální společnost světa o hodnotě 137 miliard USD. Popularitu služby podtrhuje i fakt, že v roce 2022 tvořily její seriály 3 ze 4 nejvyhledávanějších pořadů ve světě podle Google. O kvalitě zase svědčí, že při oceňování Emmy měl Netflix až 101 nominací, což je druhé největší zastoupení po HBO (140). Vyhrát se podařilo ve 26 případech.

Toto vše se promítá i do čísel. Mezi lety 2011 a 2021 se počet uživatelů zvýšil z 21,6 na 223,1 milionu uživatelů a tržby Netflixu vzrostly téměř desetinásobně z 3,2 na 29,7 miliardy USD. Ve stejném období zisk stoupl z 226 tisíc na 5,1 miliardy USD. Akcie firmy kopírovaly tento úspěšný trend, když stouply o tisíce procent.

Jak je na tom Netflix dnes?

Přestože se z Netflixu stal úspěšný příběh, ani on není imunní vůči problémům. Rok 2022 byl těžký pro všechna investiční aktiva. Netflix během něj ztratil až více než polovinu hodnoty kvůli mixu vnitřních i vnějších faktorů. Inflace a rostoucí úrokové sazby snižují ochotu spotřebitelů utrácet výdaje které nejsou “nezbytné”, kam stále můžeme zařadit i Netflix. Zároveň firma čelí vzestupu silné konkurence v podobě streamovacích služeb od společností Walt Disney, Amazon, Warner Bros., Discovery, Apple a další.

V důsledku toho zaznamenal Netflix začátkem loňského roku vůbec poprvé v historii pokles počtu uživatelů. To šokovalo Wall Street a investoři sázející na pokračující růst Netflixu najednou sledovali zvyšující se ztráty. V dalších čtvrtletích ale služba opět naskočila na růstový mód, díky čemuž se akcie mírně zotavily. Dopomohlo k tomu i spuštění reklamní verze, která je v porovnání s klasickým předplatným bez reklam levnější. Podle analytiků by tato verze mohla vést k menšímu odlivu uživatelů citlivých na cenu.

Ve snaze diverzifikovat své podnikání od streamování filmů a seriálů se Netflix stále více tlačí i do vývoje mobilních her. V posledních letech minul na akvizice herních studií desítky milionů dolarů a na kontě už má celou řadu her, které jsou předplatitelům dostupné zdarma.

Konkurenční výhoda a příležitosti

Přestože investory v případě největší streamovací služby vystrašil pokles uživatelů, Netflix v sobě stále ukrývá potenciál a oproti konkurenci má i konkurenční výhody. Za nejhlavnější můžeme označit jeho značku, obsah a lokální tvorbu.

Ve většině případů inovátor, který přijde s novým produktem, dokáže na trhu úspěšně působit i v budoucnosti. Podobně by to mělo být i s Netflixem, který čelí rostoucí konkurenci, ale stále je nejznámější streamovací službou na světě a jako pionýra ho zná téměř každý.

Zároveň má Netflix na kontě již řadu velmi úspěšných filmů a seriálů, kvůli kterému se mnozí zákazníci nebudou ochotni vzdát předplatného. Squid Game, Stranger Things, La Casa De Papel, Wednesday, Narcos, Witcher, Tinder Swindler, F1: Drive to Survive je jen několik příkladů z mnoha. Další výhodou je, že Netflix nejde pouze po „holywoodské“ tvorbě, ale klade důraz také na lokální produkci. Díky tomu se uživatelé dostanou ke kvalitní tvorbě z celého světa, a také mohou sledovat svůj oblíbený domácí obsah.

Tyto konkurenční výhody představují základní stavební kámen pro to, aby Netflix dokázal nadále úspěšně bavit celý svět. Podle odhadu managementu má podnik příležitost získat celosvětově 800 až 900 milionů předplatitelů, v současnosti je tak jen na zhruba čtvrtině svého celkového trhu. Nebo ne? Ve skutečnosti má Netflix o desítky milionů uživatelů více. Jak je to možné? Není veřejným tajemstvím, že lidé si navzájem nelegálně sdílejí přístup ke službě i mimo domácnosti. To firma dlouho ochotně tolerovala i na úkor příjmů, neboť věděla, že to zvyšuje popularitu služby.

Aktuálním tématem je však ukončení těchto praktik. Netflix již v některých státech testuje ukončení sdílení účtu mimo domácnost. Konkrétně v Chile, Peru a Kostarice testuje možnost přidání extra účtu pro člena žijícího mimo domácnost za 2,99 USD. Úniku příjmů má pomoci i zmiňovaná reklamní verze.

Rizika spojená s investicí do Netflixu

S investicí do každé společnosti jsou spojena i rizika, jinak to není ani u Netflixu. Investoři se obávají především velké penetrace severoamerického trhu, konkurence, vysokých výdajů na tvorbu obsahu a generování volné hotovosti.

Netflix dokázal provést revoluci v tom, jak sledujeme televizní obsah a do 15 až 20 let by podle jeho odhadů mohlo lineární vysílání TV stanic zmizet. To ale už všichni pochopili a tak řada firem investuje do vlastních streamovacích služeb. Čím více příležitostí přitom zákazník bude mít, tím je větší šance, že se někteří rozhodnou pro konkurenční služby a svůj Netflix účet zruší.

Ve snaze udržet si své zákazníky a přitáhnout nové tak musí Netflix každoročně utrácet obrovské prostředky (60 % tržeb) za nový obsah a doufat, že se z některých filmů a seriálů stanou hity. To ovšem není samozřejmostí. Existují také obavy, že na trhu Severní Ameriky (USA a Kanada) již nemá prostor k růstu, což je však zároveň nejlukrativnější prostor.

Kvůli tomu ale až do loňského roku firma nedokázala generovat pozitivní hotovostní toky (cash flow) a musela tak spoléhat i na cizí kapitál v podobě dluhu. Management avizuje, že právě loni byl bod zlomu a podíl výdajů na nový obsah k příjmům by měl klesat a společnost dosahovat pravidelně pozitivního cash flow.

Závěr

Největší problém se z našeho pohledu zdá být konkurence. Popularitu si získává služba Disney+, HBO Max a Amazon Prime Video. Podle několika výzkumů však bude streamování v budoucnu vypadat tak, že lidé si budou předplácet alespoň 3 až 4 služby současně. Vzhledem k postavení Netflixu, jeho právům na několik franšíz a množství kvalitní tvorby je jen obtížné si představit, že mezi těmito službami nebude Netflix. Akcie Netflixu si lze pořídit i samostatně u nás v Portu prostřednictvím vlastních strategií.

____________________________________

Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

– Článek není investičním doporučením

– Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů

– Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové

– Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích

– Nejste si jisti, jak rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Vaše peníze
mají na víc